torsdag 17 februari 2011

hur man än vänder sig har man rumpan bak

Jag har två barn. Samma ålder. Emellanåt är konkurrensen dem emellan mördande. Det allra viktigaste är vem som kommer först med klädpåtagning på morgonen. Det allra sista momentet är påtagning av cykelhjälm. Något de behöver hjäp med. Alltså blir det jag som bestämmer vem som blir klar först. För jag kan inte ta på båda hjälmarna exakt samtidigt. Hur jag en gör blir det ett barn som kommer några sekunder efter sin syster, och därmed börjar storgråta och skrika så att hela huset väcks. Att jag varje* morgon mässar att det inte är nån tävling, och att det är JAG som kommer sist (eftersom jag hjälper dem först och sen klär på mig) hjälper föga. Varje morgon har jag ett barn som är argt och ledset. Hur jag än gör. Suck.

*nu är det ju inte jag som ansvarar för lämning varje morgon, utan nu beskriver jag varje lämningsmorgon som jag är inblandad i. Jag misstänker att pappan har det likadant.

8 kommentarer:

  1. Tja, bara vara tacksam att de inte är trillingar eller fyrlingar då ;-) hahaha

    SvaraRadera
  2. Dessa barn!
    Måste svårt med två i samma ålder...då viljorna/trotsen är så lika.
    Jag som tycker det är en kamp med 5års mellanrum ibland.

    SvaraRadera
  3. Vilken fest det kommer bli när de kan snäppa fast hjälmen på egen hand.... en dag att längta till! :)

    SvaraRadera
  4. Sätt på hjälmarna innan de får ta på sig skorna. Och ingen får börja med skorna förrän båda har hjälm på.

    SvaraRadera
  5. PS
    En kommer iallafall att komma sist, men det kommer inte vara ditt fel.
    ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag förstår dilemmat. R är ju i samma ålder och hans liv är förstört om han inte vinner morgonrejset. L har också kommit i ålder då tävling börjar bli grejen, så hon hänger gärna på, men behöver mer hjälp än R som samtidigt är grymt disträ och "fastnar" då och då i annat som kommer i vägen. Slutsats: tjat (från min sida) och gnäll (från L som trotsar och vägrar ta på sig vissa plagg) och utbrott av sällan skådat slag (från R som nästan inte vinner eftersom han glömmer bort att vi ska gå och klär sig själv). Kontentan: jag förstår din frustration och tänker som Katarina här ovan, att skorna på sist kanske är en bra grej? Då är det inte du som avgör...

    SvaraRadera
  7. Åh, jag kommer ihåg det där rättvisetraumat.
    Jag har själv tvillingar, söner på 14 år.
    Och fortfarande lever rättvisetraumat kvar - men de skriker inte lika högt längre. ;)

    Anna - som nyss hittat igen din blogg. Kul läsning!

    SvaraRadera
  8. G: ja, haha!!

    mia: fast i bland är det nog lättare också!

    libby: eller hur!?!

    Katarina: ja, fast jag får ändå stå ut med skrikandet...

    k: dessa morgonfrustrationer...

    Anna: skönt att de slutar skrika så högt i alla fall. och välkommen hit!

    SvaraRadera