torsdag 10 februari 2011

sånt jag funderar på

I nästan alla situationer tänker jag på varför man reagerar som man gör. Och jag drar alltid paralleller tillbaka till stenåldersmänniskorna. Och jag hittar nästan alltid bra förklaringar:

  • Varför man älskar sött och fett: kroppen behöver kolhydrater och fett, på stenåldern fanns det inte så mycket av den varan, därför var det bäst att svulla så fort tillfälle gavs. Mindre bra i modern tid när det finns i överflöd.
  • Varför man inte vill gå ut på vinterkvällar: mycket större risk för överfall av farliga djur i mörkret. Samma lika nu i modern tid, fast de farliga djuren är utbytta mot våldtäktsmän.
  • Varför man helst vill dega i soffan inill oändlighet: på stenåldern var det mycket slit och släp och lite mat, bäst att vila så fort tillfälle gavs. Nu: stillasittande jobb och överflöd av sött och fett (se punkt ett), gör att man måste mota latmasken i grind då och då.
Och så min senaste, som jag funderade ut i går kväll:
  • Varför kallt vatten är så sjukt mycket godare än ljummet: kallt strömmande vatten ur typ en fjällbäck har mycket mindre risk för bakterie-/parasitkontamination och därför mycket nyttigare än ljummet vatten från en dyig pöl.
Nån som har några fler fina exempel?

6 kommentarer:

  1. Vilka kloka saker. Ja man vill ju inte få en sabeltandad tiger i ryggen och klart fjällbäcksvatten är friskare.

    SvaraRadera
  2. Amanda, några steg åt vänster, men blåa träningsbyxor och rosa träningstopp10 februari 2011 kl. 13:58

    Kära Frida! Jag såg dig och dina muskler på Ass n Abs idag - ville verkligen säga hej men jag vågade inte, för jag är så mesig! Men det var jätteskoj att se dig där! :)

    SvaraRadera
  3. Anna: precis!

    Amanda: men åh, jag såg dig med, fast jag visste ju inte att det var du! Nästa gång MÅSTE du hälsa!

    SvaraRadera
  4. Ja, det måste jag! :)

    SvaraRadera
  5. Japp, så e re nog. Människan har ju egentligen inte ändrats så mycket på alla de där åren tills nu, men omgivningen är ju aningens annorlunda än på Hedenhös tid.

    // Erika-som-äter-kladdkaka-den-ultimata-kombon-av-fett-och-socker. :)

    SvaraRadera
  6. Amanda: deal!

    Erika: när man börjar tänka på det kan man komma på hur många exempel som helst.

    SvaraRadera