tisdag 22 februari 2011

lite allergisk

Det finns vissa ord som inte ingick i min vokabulär innan jag fick barn. Som jag inte ens visste fanns. Men som är väldigt populära i barnfamiljskretsar. Som jag av nån anledning känner mig lite allergisk mot och försöker undvika att använda.

Fredagsmys

Egentid

Det är inte det att jag inte gillar att mysa på fredagar (herregud, fredagskvällarna är ju de bästa på hela veckan!) eller ha lite tid för mig själv (gillar inte alla det?), det är bara själva orden som ger mig rysningar. Är jag helt ensam?

18 kommentarer:

  1. Men halleluja!!!! Jag hade ett stort allergiskt utbrott på fejjan just om fredagsmyyyssssss. Det finns så många fina synonymer för att beskriva en fredagskväll på, för de är ju ofta slappa och trevliga.

    Egentid har jag inte stött på så mycket. Men jag kanske är rätt typ för att utveckla allergi för även det ordet?? :)

    SvaraRadera
  2. Anna Eleonor: skönt att inte vara ensam. egentid används mest av småbarnsmorsor, det är kanske därför jag är så allergisk.

    SvaraRadera
  3. Fredagsmys har jag inget emot som ord. Även om jag själv oftast använder det mer traditionella "myskväll", som kan inträffa vilken veckodag som helst.

    Egentid däremot... Det låter lite knepigt.

    SvaraRadera
  4. Fredagsmys använder jag så ofta jag kan för att det är så kul att folk stör sig ;)

    Egentid är jag allergisk mot, inte själva tiden utan ordet bara.

    SvaraRadera
  5. jag hatar egentidordet. det låter så negativt.
    och så ett helt annat uttryck som jag också ogillar är "regeringen" som i "jag ska fråga regeringen".
    Eller "nej jag kan inte för jag ska vara barnvakt" när man ska vara hemma med sina egna sötnötar.

    åh.. det finns så många dumord.

    SvaraRadera
  6. jag gillar fredagsmys. kanske just för att vi gjort det till något speciellt här hemma som jag hoppas kommer finnas kvar i barnen jämt.

    egentid däremot...nja. jag väljer att kalla sådana inslag för vardagslyx, det låter mer som bonus än som något framtvingat.

    SvaraRadera
  7. Du är INTE ensam! Jag avskyr båda orden. Tror att det här "fredagsmys" kommer från dagis, för det finns numer i Barnets vokabulär, men inte i vår. Aaaargh.

    SvaraRadera
  8. Åh så skönt, fler som känner som jag!

    SvaraRadera
  9. åhhh. Fler som jag. Fredagsmys är ett avskyvärt ord! Jag är djupt inrotad med att på helgen äter man lite godare/mer ambitiös mat, och familjen äter tillsammans, basta. Hela min uppväxt har det varit så, och kommer att vara så huliganernas med. Men detta fredagsmysordet är bara -hemskt, särskilt när det skrivs med alldeles för många yyyyy. Tar man sedan med i beräkningen att samma människor som gillar ordet ofta skriver på forum av typen familjeliv "att vi ska ha mys" när man menar sex blir det rent utav äckligt.
    Egentid. Själva tiden, fenomenet eller vad man ska säga, är ju välbehövligt för alla (inte bara föräldrar hävdar jag) men ordet har ju kommit att omfatta nån idé om att man måste schemalägga egentid för sig själv, och då minsann ska man bara njuuuuta. Blä.
    Jag gillar att springa, jag, och då kan man inte ha huliganer med. Men inte fan skriver jag långa uppsatser om egentid för det.

    SvaraRadera
  10. Jag håller med, ändå kommer jag på mig själv med att använda ordet (f-mys alltså). Usch. Ska sluta.
    Egentid är fult, används icke av mig och kommer icke användas av mig.

    SvaraRadera
  11. Ordet fredagsmys får mig att rysa...
    Har i mitt 35-åriga liv inte haft ett "vanligt" 8-5 jobb måndag till fredag och eftersom maken arbetar till sjösshar vi alltid levt i nuet. "Myst" på tisdagar om det nu var den kvällen vi kände för det. Det är numer barnen som lärt sig detta hemska ord på dagis och i skolan, så nu gör vi halvhjärtade försök att ha fredagsmys trots att egentligen inte vill. Vill lära barnen att man kan bestämma själva hur man skall göra, man behöver inte "flyta med strömmen"...

    SvaraRadera
  12. emve: myskväll låter bättre!

    sara: men du är så skön så jag förlåter dig för fredagsmys!

    yllet: word!

    Linda: ja, jag gillar själva grejen att man myser med familjen, det är bara nåt med ordet som ger mig rysningar.

    mellanbarnet: argh, detta dagis!!

    Alexandra: du och jag!

    familjen skogstokig: väl rutet!

    Omentjej: bra där!

    Sara: låter sunt!

    SvaraRadera
  13. använder heller inte de orden men här är fredag å lördagar speciella. Det går inte att servera "vardagsmat" på helgen. Tonåringarna är mycket noga med att det ska vara lite mer. Det roliga är att det märks nu när de börjar laga mat själva och träffar kompisar, hur de ordnar det mysigt:)

    SvaraRadera
  14. Fredagsmys använder jag inte. Men däremot egentid eller egen tid. Hur man nu vill uttrycka det...

    SvaraRadera
  15. Nope. Du är inte ensam!

    SvaraRadera
  16. Birgitta: självklart vill man ha det lite mysigare på helgerna. Kul att tonåringarna fixar det själva också.

    mia: alla gör vi olika!

    kominken: skönt!

    SvaraRadera
  17. Fredagsmys kommer ju från chipsreklamen och den använder vi flitigt. Eftersom jag jobbar mycket kväll så är det viktigt med kvällsmys alternativt fredagsmys. Jag känner mig neutral till båda orden. Just nu har jag egentid, eftersom barnen tittar på Richard Scarrys äventyr på barnkanalen, äter paprika och jag får en stund med mitt kaffe :D

    SvaraRadera
  18. Jenny: ja, det är inte själva fenomenen jag ogillar, bara orden. vem vill inte ha sitt kaffe i fred liksom?!?! hoppas du får en bra dag!

    SvaraRadera