torsdag 3 oktober 2013

den där grytan

Fick förfrågan om recept på gårdagens middag. Jag utgick från ett jag fann på internet. Jag använde 2 dl torkade mungbönor som jag blötlade ca 12 timmar, och kokade i 20 minuter (detta gjorde jag dagen innan av tidsskäl). Själva receptet modifierade jag lite: lade till vitlök, färsk ingerfära och lite kanel. Låter kanske crazy, men blev gott. Om man gillar stark mat kan man nog med fördel ha i lite (eller mycket) chili också. Men eftersom mina barn inte uppskattar det så skippade jag chillin. Blev gott ändå. För att ytterligare fjäska lite för barnen serverade jag pasta till. Jag åt grytan som den var med en stor sallad vid sidan av. Är nog mycket gott med ris/bulgur/matvete till om man vill ha mer kolhydrater.

Så, nyttigt, billigt, klimatsmart och GOTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar