söndag 28 december 2014

julen tjugefjorton

Nu sitter vi i bilen norrut efter nästan en vecka i Skåne. Yes, julen 2014 blev en snölös sådan, men ändå väldigt trevlig. Det var vi, svärmor, svåger, svägerska och barnens lillkusin. Låt mig lista höjdpunkterna.


  • Vörtbrödet. Redan i början av december började jag drömma om det. Endast hembakt gäller för mig. I sista stund lyckades maken få tag i flytande vört på det lokala bageriet och under helgerna har jag bakat två satser av det mörkbruna julbrödet. Frukost, lunch och middag: vörtbröd!
  • Kålen. Utöver vörten var kålen julbordets vinnare. Rödkål, långkål, färsk grönkålssallad och brysselkål. Mmm, kål!
  • Kusinhänget. Förtjusningen mellan de tre kusinerna är total. Så fort mina barn försvinner ur lillkusinens syn ropar hon: "SinneStejja?"
  • Annandagsbion. Nu var väl inte Sune i fjällen den bästa film jag sett, men biosalongen i Höganäs var fantastiskt mysig och gav en riktig gammaldags biokänsla.
  • Malmö. I går drog vi, bara vår lilla familj, på utflykt till Malmö. Där fanns det lite, lite snö och det var underbart. Vi strosade, lekte i lekpark, besåg Pildamsparken, åt lunch vid Möllan, shoppade reaboots (hittade av en slump till en affär jag följer på Insta, Liebling, och där fanns  de Kavat-jodpurs jag spanat på forever till reapris), fikade och bara hängde runt.
  • Promenader. En ensam och några med andra. Eftersom jag varit förkyld typ hela julen är det den enda träning som blivit av. Men att röra på sig är ett måste i mitt liv, så jag har varit glad och tacksam över promenaderna. Till och med den på julafton som avslutades i ett enormt spöregn.
  • Böckerna. Alla fick böcker i julklapp. Varje kväll har vi läst. Jag har läst och läst och det är verkligen något jag älskar att göra. Jag läser alltid, men ledighet inbjuder ju till mer lästid, det är lyxigt!
Men nu åker vi alltså åter norrut. Några dagar i Uppsala väntar innan nyårsfirande med vänner i Västerås och därefter trettonhelg i Simeå med skidåkning. Hurra, vilket härligt jullov!

2 kommentarer:

  1. Liebling är ett verkligt guldkorn!

    Jag har hört att det okej med löpträning och förkylning. Man får bara anpassa hastighet och längd.

    SvaraRadera
  2. Promenader ska inte underskattas och ibland kan jag känna att det kan vara skönt att promenera för att liksom börja längta efter löpning igen...

    SvaraRadera