söndag 10 februari 2008

skidåkning


Det fanns så mycket som var bra med vår fjällsemester att det kommer att kräva flera inlägg. Men skidnörd som jag är så måste jag ändå börja med skidåkningen. Vi visste sen förra året att Fjätervålen bjuder på långa böljande backar och härlig offpist. Förra året var jag ju gravid och åkte lite försiktigt på hyrda slalomskidor. Men eftersom jag är en telistjej, som körde sönder sina lagg för två år sedan i Riksgränsen, så var det nu dags att inhandla nya. Efer lite testande blev det ett par HEAD Monster med R8-telisbindningar. Ojojoj vilka skidor! Fort som attan i pisten och stabilt och fint i offpisten. Eftersom svärmor/farmor har varit en underbar barnvakt har vi kunnat åka skidor varje dag, om än inte heldagar. Visserligen kom det inte 60 cm puder som förra året, men backarna var perfekta, och det gick att hitta bra offpist också. Ytterligare ett plus var det nästintill folktomma systemet där man kände sig som kung i backen.

5 kommentarer:

  1. Åh, Fjätervålen är ju underbart! Var där förra året på min första fjällsemester någonsin och det var så lagom stort och mysigt. Längtar dit igen... härligt att ni haft det kanon!

    SvaraRadera
  2. Sandra: ja, näst efter Riksgränsen är det mitt favvoställe!

    SvaraRadera
  3. Faast, kung i backen är man väl bara om man väntar med att åka sista åket tills liftarna stängt och alla andra sitter och äter middag med panorama ut mot backen?

    Det låter i alla fall underbart med skidsemester, lite avis blir jag allt. Trots besök i olika alpbyar är det alltid minnena från 1504 i högis som värmer mest.

    SvaraRadera
  4. emma n: du har så rätt, så rätt ;) Högis kommer alltid att vara högis!

    SvaraRadera
  5. Härligt med skidåkning!! Jag har också Gränsen som mitt favoritställe om man ska åka backe, men nuförtiden harvar vi mest med barnen i Björkliden. Fast det är ju inte så tokigt det heller :-) Kul med nya skidor!

    SvaraRadera