lördag 24 januari 2009

pollymuffins


På begäran från Sara kommer här receptet på de muffins jag svängde ihop till eftermiddagsfikat. Receptet är snott från Leilas "A piece of cake", en alldeles ljuvlig bok.

150 g smör (fast jag tog bara 100g)
2 dl gräddfil (fast jag tog turkisk yoghurt)
2 ägg
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
ett gäng Polly

Smält smöret och blanda ner gräddfilen.
Vispa ihop ägg och socker till vitt fluff.
Blanda i smör & gräddfil.
Blanda de torra ingridienserna och rör i smeten.
Klicka ut i muffinsformar. För mig blev det 18st små. Tryck i några Pollykulor i varje muffin. Jag tog tre i varje. Grädda i 200 grader, 12 minuter.

Njut.

7 kommentarer:

  1. Mums alltså - såna måste jag göra! Tack :)

    SvaraRadera
  2. Sara: de blev faktiskt asansmumsiga!

    SvaraRadera
  3. oh, sweet lord halleluja!
    måste göras.

    SvaraRadera
  4. Guuu så gott det lät! Mamma gjorde muffins med Dumle i och en smält Noblesse ovanpå för en tid sen. Syndigt gott! Måste testa Pollyreceptet!

    SvaraRadera
  5. Kapybaran: det tycker jag!

    Susanne A: åh, dumle-muffins är supergott!

    SvaraRadera
  6. jösses. måste göra. fick boken i födelsedagspresent men har inte hunnit bläddra så mycket än, det här lät ju lovande!

    SvaraRadera
  7. fru a: det var det första jag bakade ur den boken, men det lär bli mer!

    SvaraRadera