onsdag 10 juni 2009

fattar ni nåt?

En populärvetenskaplig sammanfattning av min forskning. Snälla tala om i fall ni fattar nåt. Den ska till en ansökan, därför får den inte vara längre.

-----------------

Kroppens immunförsvar och dess celler har utvecklats för att vi ska kunna försvara oss mot olika inkräktare som till exempel virus, bakterier och parasiter. När vi möter en sådan inkräktare, ett s.k. antigen, startar ett immunsvar som bland annat resulterar i produktion av antikroppar, en typ av molekyl som hjälper till att eliminera inkräktaren. Antikroppar bildas av en typ av vita blodkroppar som kallas B-celler.

Allergi innebär att kroppens immunförsvar reagerar på vanligt förekommande och ofarliga ämnen som om de var ett hot. Detta karaktäriseras av kraftig aktivering av en viss typ av vita blodkroppar som kallas mastceller och basofila granulocyter vilket sker via en typ av antikropp som är känd som IgE. Allergiska personer har högre nivåer av IgE i kroppen än friska personer. Detta gör att det är mycket intressant att forska kring IgE´s verkningsmekanismer. En intressant egenskap hos IgE är att denna molekyl kan öka immunsvaret upp till hundra gånger om den är i komplex med antigen. Denna mekanism kallas feedback-reglering och är det som min forskning är centrerad kring.

För att ett immunsvar ska ske krävs det att antigenet presenteras för en typ av immunceller som kallas T-celler. Dessa celler kan då proliferera och hjälpa specifika B-celler att producera antigen-specifika antikroppar som hjälper till att eliminera antigenet. Tidigare har man trott att IgE-antigenkomplex binder till en speciell receptor på B-celler, vilka transporterar in det till det ställe i mjälten och där presenterar det för T-celler. Emellertid tror vi inte att det är B-cellerna som presenterar antigenet för T-cellerna i detta fallet, utan enbart fungerar som transportörer av IgE-antigenkomplexet in mjälten. Där tror vi att komplexet överlämnas till en typ professionella antigenpresentatörer som kallas dendritiska celler. Detta försöker vi bevisa genom att använda möss som är genetiskt manipulerade på ett sätt som gör att man specifikt kan slå ut dendritiska celler.

--------------------

19 kommentarer:

  1. jag som är på väg tillbaka från utbrändhet och har svårt att läsa längre texter tyckte att denna var lätt att läsa och intressant

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att den funkar bra att läsa även för mig som väl aldrig läst något i ämnet.
    Intressanta grejor du sysselsätter dig med på dagarna.

    /Mickis

    SvaraRadera
  3. Att ha det gott: kul att höra!

    Mickis: tack, bra med lite feedback!

    SvaraRadera
  4. Bollnäs-Jessica10 juni 2009 kl. 08:44

    Äntligen kan man få lite koll på vad du gör! Ska genast börja läsa. :)

    SvaraRadera
  5. Jessica: kul att du vill veta!

    SvaraRadera
  6. Aha, så det är sånt du håller på med alltså!
    PS Byt ut "proliferera" mot tex "föröka sig" tycker jag. Och kanske "i komplex med" mot "bunden till".

    Mvh,
    Dr Petnoga

    SvaraRadera
  7. Akan-Kakan: tack för fina tips! Man vill ju att lekmännen i utvärderingskommitén ska förstå och vilja ge mig pengar!

    SvaraRadera
  8. Bollnäs-Jessica10 juni 2009 kl. 09:33

    Jag förstår nog inte allt till 100% men nog tyckte jag det var bra! Särskilt när jag insåg att jag skulle läsa antigen istället för antingen i den här meningen: ...immunsvaret upp till hundra gånger om den är i komplex med antigen. Jag tyckte liksom att texten klipptes av där. Tills jag läste igen och lite noggrannare. :)

    Lycka till & kram!

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det var bra och absolut förståeligt. Ändrar du enligt Akan-Kakans råd blir det ännu bättre!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Superbra beskrivet och otroligt intressant!! :)

    SvaraRadera
  11. ...en typ av molekyl som hjälper till att eliminera inkräktaren. Antikroppar bildas av en typ...

    Byt ut det ena "typ" mot tex "en sorts". I övrigt toppen - och intressant! En fortsättning på Fs & Fs forskning? Passa dig för att sätta sprutan i låret isf, tror det var den blonde F som gjorde det vid någon massimmunisering :)

    Lycka till med anslagssökningen!

    SvaraRadera
  12. Jessica: ja, då blir det lättare ;)

    Johanna: bra!

    Annie: åh, tack!

    mellanbarnet: will ändra! Jupp, jag fortsätter i F&Fs spår. Inga sprutor i låret än så länge. Och lycka till själv!

    SvaraRadera
  13. och fröken rödpenna säger att detta stycket ser underligt ut:

    "...vilka transporterar in det till det ställe i mjälten..."

    annars begriper tom denna beteendevetare faktiskt vad det handlar om -cred till dig!

    SvaraRadera
  14. ah - du tänker utrota allergi? Bra bra, hoppas du får hundramiljarder kronor!

    Bra text :)

    SvaraRadera
  15. Kapybaran: tack för tips!

    sara: japp, jag tänkte det! Hoppas fler tycker som du!

    SvaraRadera
  16. Intressant att läsa vad du forskar om, toppenbra ämne tycker en allergiker som jag!

    SvaraRadera
  17. Säger som andra; Kul att få veta vad du forskar om. Jo, visst förstod jag vad du skrivit. Enkelt och inte krångligt skrivet.

    SvaraRadera
  18. Susanne: kul att du tycker det!

    SvaraRadera