torsdag 24 september 2009

on tour

Vi drog värsta lekplatsturnén i förmiddags. Tre olika hann vi med. Varav en inne på en bostadsrättsföreningsgård. Superfin gård med jättefin lekplats. Men vad är det egentligen som gäller på sånna lekplatser? Får man spatsera in där och leka eller blir lägenhetsinnehavarna sura? Här på vår gård får vem som helst leka, men det kanske inte är så överallt? Vad tycker ni? Man går ju inte in och har grillfest på nån annans gård, men att nöta lite på gungorna, är det OK?

8 kommentarer:

  1. Jag tycker det beror på hur stor förening det är:) I Sumpan hade jag blivit sur om någon gått och satt sig i sandlådan hos oss (fast också för att den var precis utanför vårt fönster), men där vi bor nu knatar jag glatt in på grannområdets lekpark. Men det är en stor radhusbostadsrättsförening, så det känns annorlunda.

    SvaraRadera
  2. Det måste väl vara okej? Blir ju nästan lite gated community-känsla över det annars...

    (Om det skulle vara kö till gungorna eller något skulle man förstås inte ockupera dem så att barnen som bor där inte kan gunga, men det är ju en annan sak...)

    SvaraRadera
  3. Givetvis är det OK! Eftersom vår förening inte har någon lekpark har vi adopterat grannföreningens. Jag kollade runt lite bland föräldrarna, och alla tyckte det var ok (the more, the merrier, liksom), så nu hänger vi där jämt!

    SvaraRadera
  4. I vår lekpark precis utanför vårt hus brukar många icke-boende leka. Jag tycker det är helt ok, reagerar bara när barnfamiljer med hund kommer och har sina hundar lösa. Ingen hundägare här har sin hund i lekparken. Men barn är mer än välkomna :)

    SvaraRadera
  5. Förra sommaren blev jag så paff när en gubbe stolpar fram till mig och säger att gungorna är till för barnen som bor i flerbostadshusen intill. Jag sa vänligt att vi bodde i villan som närmaste granne varpå han säger: "Tja, men egentligen är lekparken till för "husens ungar". Jag kände att det inte var lönt att prata så jag gick o sa lite moget att det var synd att vi inte fick trevligare grannar. Jag var ganska arg ska tilläggas. Jag fick säga till Mandy 1,5 år att vi inte fick gunga där trots att lekparken var helt tom. Dock tror jag inte att alla inom föreningen har samma åsikt som gubben, jag utgår nämligen från att gamla människor gillar barn.

    SvaraRadera
  6. Johanna: Ja, det känns ju helt rimligt!

    Att vara mamma: i går var vi helt ensamma, så det borde ju varit ok.

    mellanbarnet: man kanske får fråga runt då!

    sara: lösa hundar känns verkligen som ett no-no på lekplatser!

    Jenny: ah, vilken surgubbe!

    SvaraRadera
  7. Men det måste väl vara ok? Jag blir helt ontimagig av att tänka på att det inte skulle vara okej.

    SvaraRadera