fredag 4 december 2009

jag minns

Minna minns saker från sin barndom. Jag försöker jag med.

ett. det var alltid massa snö på vintern och ibland åkte jag skidor till skolan.

två. när man köpte en päronsplitt fick man ett litet kort med en bild på med.

tre. jenka och shock var de godaste tuggummina, 50 öre styck kostade de.

fyra. ibland gick vi en spännande omväg från skolan till fritids. det var kul och lite nervöst eftersom vi inte fick gå nån annan väg än den närmsta.

fem. min första bästis, som hette Nicke, och jag brukade leka tigerunge och tigermamma på den stora gräsmattan utanför hans mormors hus.

sex. i en träddunge utanför min lågstadieskola fanns en sandsten som vi ägnade en höst åt att hacka sönder till "guldpulver".

sju. vi hade en volvo-kombi som vi kallade för kak-monstret då registreringsskylten var KAK xxx.

åtta. jag tyckte att min lågstadielärare fröken Birgitta hade den finaste handstilen av alla i hela världen.

nio. det bästa jag visste var att bada i stora vågor utanför vår stuga på Gotland. det spelade ingen roll om det var jättekallt.

tio. efter det kalla badet var det himmelriket att få låna pappas stora morgonrock att värma sig i.

Vad minns ni från er barndom?

3 kommentarer:

  1. Jag minns det därmed omvägen från skolan, den sönderhackade stenen och lite annat. Och jag saknar snön.....

    SvaraRadera
  2. Minns MASSOR upptäckte jag! Var tvungen att utöka min lista med 10 punkter till ;-)

    SvaraRadera
  3. Susanne: som vi trodde att det där "guldet" var värdefullt!

    G: då ska jag spana in!

    SvaraRadera