fredag 14 januari 2011

gode gud giv mig styrka

17.00: middagen, i form av barnvänliga tacos serveras. S&S äter mycket litet, trots lock och pock.

17.15: S&S sitter som två döda sillar i soffan, kvällens Bollibompa-häng blir långt då två tvillingflickor är disktrasetrötta (andra kvällar leker vi, pysslar, badar etc, men det gör ingen skillnad för fortsättningen).

19.10: S&S nedpackade i säng, natten ska börja efter att de ömma föräldrarna med ljuv stämma läst en eller flera böcker för dem. Men nu börjar i stället vår familjs "Hell Hour". Små tvillingflickor går upp tusen gånger "måste kissa" (ok, såklart du får kissa), "är törstig" (ok, har får du lite vatten, kissa inte i sängen nu), "är hungrig" (nej, du får ingen mat nu, du får äta när maten serveras), "mamma jag ska berätta en sak", "mamma, jag kan inte sova", "mamma, mamma, mamma!".

Jag blir vansinnig. Och nej, det spelar ingen roll hur trötta de är, just nu har vi en fas som innebär att det tar minst en timme för S&S att somna. Jag blir vansinnig.

15 kommentarer:

  1. ja - fyfasen, den tiden är skitjobbig. Men det går över - även om det är en klen tröst just nu. Kram!

    SvaraRadera
  2. sara: men ändå, tack för pepp!

    SvaraRadera
  3. förstår dig alltför väl. det är terror, det där.

    SvaraRadera
  4. fru a: terror var ordet sa bull. jag vill ju se På Spåret i lugn och ro!

    SvaraRadera
  5. Vi har en sexåring som kommit ur en sådan fas...
    Jag blir helt totalt j-la skogstokig av det!!!! Snudd på skäller på henne, som om det skulle göra saken bättre. Och usel som mamma känner jag mig när tålamodet lyser med sin frånvaro.
    Tack och lov så går dessa faser ju över.
    Lycka till!
    /mickis

    SvaraRadera
  6. Jag sympatiserar med er. Vi har samma rutin, dock inte med treåringen utan med den yngsta lilla terroristen. Mandy slog rekord idag och somnade på golvet men Tilde roterar, pratar bakom nappen, nyps, skratar, gråter och skriker om vartannat. Som tidigare nämnt; det går över förhoppningsvis.

    SvaraRadera
  7. Mickis: svårt att inte tappa humöret!

    Jenny: ja, det mesta är ju faser, som går över!

    SvaraRadera
  8. Usch! Pest och pina! Hoppas verkligen att det ät en övergående fas för tjejerna. Hetsas de av varandra?

    SvaraRadera
  9. Så tråkigt när man är i det, men så klart går det över. Kan tänka mig att de ställer i gång varandra också. Håll ut!

    SvaraRadera
  10. Ja, herregud, vi har ju typ nästan skilt oss på kuppen, så tufft är det. Nu har Sockergrynet somnat hyfsat fort senaste veckan efter rejäl uttröttningstaktik (fast tröttast blir ju vi), vi får se om det håller i sig.
    xxx
    Sara

    SvaraRadera
  11. samma här samma här! men det finns hopp, sonen somnar lätt som en plätt som han ska. kanske dottern kan lära av honom...

    SvaraRadera
  12. dom perioderna går i cykler. verkligen.
    hatar när dom synkar det andra barnets "vakna astidigt" eller "mardröms-vandringar".
    blä.

    SvaraRadera
  13. åh det är så jobbigt när det är så. under jullovet fick de "läsa" böcker i sängen själva tills de somnade och det gick ganska bra. vi gjorde som en grej av det där att få läsa själv liksom. men på vardagarna är ju tanken att de ska sova och inte ligga och bläddra i böcker, särskilt lillflickan. häromkvällen sjöng jag en hel sångbok för henne.

    SvaraRadera
  14. Ja jösses vilka minnen. Styrkekram vännen!

    SvaraRadera
  15. mia: jovisst hetsar de varann...

    spader: ja, jag försöker tänka på att det går över!

    sara: och man blir så himla arg!!

    LindaK: jag håller tummarna!

    Anna: ja, usch!

    tingeling: usch, så jobbigt det är!

    Fröet: fast sen kommer väl andra problem när de blir äldre antar jag!

    SvaraRadera