tisdag 18 januari 2011

ont det gör ont

Jag har tydligen en rätt liten mun. Det är inget stort problem i min vardag. Visst, alla tänder som en normal vuxen har fick inte riktigt plats, men det var ju inget som inte tandregleringen kunde lösa. Och mat får jag i mig, så att det räcker och blir över. Men det finns en smärtsam nackdel med liten mun. Det är när tandläkaren ska ta röntgenbilder på tänderna. Ni vet, när de knölar in en sorts platta (förr var det väl en röntgenplåt på, nu är det nån sorts elektroniskt tjofräs) i munnen som man ska bita om. Då, då är det så sjukt opraktiskt med liten mun. För det gör så innihe---e ont att bita fast den där grejen, den liksom skär in överallt och tårarna börjar spruta trots att det bara tar några sekunder att ta fotot. Sen är man öm resten av dagen. Om man har liten mun alltså. Sjukt opraktiskt.

10 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där, jag har också liten mun. Det gör så galet ont när de ska ta röntgenbilderna, och jag känner mig alltid så fånig... Skönt att höra att vi är några stycken som har samma problem.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Och jag också. Får också ont av de där röntgengrejorna.
    Jag fick dra ut fyra tänder vid tandregleringen och när visdomständerna kom förstörde de allt som tandregleringen fixat. Så hemskt irriterande. Och minst två onödiga år av smärta och förnedring med räls i munnen.
    Skönt att vi är fler och samtidigt är det ju inte klokt! Produktutveckling borde verkligen pågå i detta nu. Hoppas det känns bättre nu i munnen.

    SvaraRadera
  3. Oh, I hear you!

    Lägg till lite tandläkarskräck (eller ganska mycket) och en extremt lättretad kräkreflex.

    För övrigt måste jag säga att från utsidan betraktat ser din mun alldeles utmärkt ut. Inte för liten alls.

    SvaraRadera
  4. Man kan ju tycka att de där plåtarna skulle kunna finnas i lite olika storleker. Eller är det one size fits all? Man kanske kan be om barnmodellen.

    SvaraRadera
  5. Det var värst vad vanligt det var med liten mun! Vi kanske kunde starta en stödgrupp?

    SvaraRadera
  6. Stackare, sjukt obekvämt är det!

    SvaraRadera
  7. k: drygt, det där med visdomständerna. vi håller tummarna för produktutveckling!

    Katarina: usch, låter inte kul!

    kominken: jag ska prova det nästa gång. barnmodellen alltså.

    Akan-Kakan: stödgrupp får det bli!

    Omentjej: sjukt!

    SvaraRadera
  8. Jag har nog normalstor mun och det gör skitont på mig med! Vi borde kräva nån sorts anpassning....

    SvaraRadera
  9. Jag är inne på Pias linje här - tror inte det handlar om ifall man har liten eller normalstor eller stor mun, jag tror de där röntgenplåtarna gör asont i vilket fall som helst. Det är röntgenplåtarna det är fel på! BU FÖR RÖNTGENPLÅTAR!

    SvaraRadera