tisdag 12 april 2011

anti-stress

Oh my god, jag är så glad att våra barn inte har tusen aktiviteter om kvällarna än. De är ändå mest bara intresserade av att vara ute och gunga, klättra, gå på skattjakt. Varje eftermiddag när jag hämtar S&S är det en mamma som hämtar samtidigt, och hon är alltid tokstressad och manar på sin dotter att de har bråttom hem. De ska i väg på än det ena än det andra. Vi stannar nästan alltid kvar ett tag ute om vädret är ok, och jag känner att stressen att hinna hem och laga mat är allt jag orkar med. Skulle vi dessutom iväg på aktiviteter skulle jag (och barnen) gå i bitar. Såklart kommer den tiden också, men jag tänker inte tvinga på dem aktiviteter "bara för att". Jag vill njuta av vårt liv tillsammans lite ibland också.

10 kommentarer:

  1. Så klokt tänkt! Jag tänker ofta på det när barnen på jobbet ska hem, att det är en massa aktiviteter hit och dit. Igår skulle två tjejer bestämma en dag de kunde leka..jag tror det tillslut blev sön. Jag tyckte lite synd om dem, att inte kunna spontanleka efter skolan. Eller bara vara med sina föräldrar!

    SvaraRadera
  2. Åsa: ja, det får inte bli för mycket!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med! Vi var "skittråkiga" föräldrar och tillät bara två aktiviteter per unge. En sommar och en vinter. Så den ena spelade fotboll och innebandy och den andra var med i scouterna och spelade saxofon.(fast de provade en del annat på vägen innan de bestämt sig, men aldrig mer än två samtidigt:)

    SvaraRadera
  4. vi har så små barn, för mig finns det ingen anledning att ha en massa aktiviteter. Vi går på minijumpa varje söndagmorgon, hela familjen, men det är det enda.
    Vi har bestämt att inte göra något mer förrän Signe själv börjar ta upp att hon vill göra ngt.
    Hon är nöjd med att hänga i lekparken efter dagis och sen gå hem och cykla. Och jag, jag skulle aldrig orka eller ha lust att göra en massa aktiviteter heller.
    När aktiviteterna väl börjar så får det max bli en sak var. Jag månar om vila och återhämtning som ni vet ;)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är så bra tänkt! Jag tänker göra likadant. Det verkar vara så stor press på både barn och föräldrar idag när det gäller aktiviteter, är man (barnet) med i ngn förening verkar man vara under ngt slags slavkontrakt (både barn & föräldrar). Helt galet. Tid tillsammans känns som det överlägset viktigaste. Kram!

    SvaraRadera
  6. vi gör precis som ni!
    Alice har provat både simning och dans, men då hon inte verkade särskilt intresserad av något så slutade hon när terminen var över.
    jag vägrar ha en massa aktivititeter och inte hinna umgås med kidsen,
    man måste väl ändå vilja vara hemma & slöa med sin familj??

    SvaraRadera
  7. Klokt tänkt. När kidsen blir större kanske de vill göra saker på fritiden, det gör mina men fortfarande får man se till att det inte blir för mycket. Skolan kräver rätt mycket tid också. Förresten är det oerhört individuellt, mina tjejer har alla olika många aktiviteter!

    SvaraRadera
  8. alla: skönt att höra att andra tänker likadant!

    SvaraRadera
  9. Vi går också på familjegympa, egentligen på en ganska korkad tid men på måndagar är jag alltid noga med att aldrig arbeta på kvällen för då motionerar vi tjejer :) Jag fasar för framtida aktivitetshets. Än så länge är jag nöjd med mamma-pappa-barn-tiden eftersom våra barn bara går 15-25 timmar.

    SvaraRadera