torsdag 22 september 2011

vad är det för fel på folk, del 2

Höll just på att bli påkörd. Av en bil. Jag på cykel. En bil som tyckte att det inte var nödvändigt att kolla om det fanns nån (cyklist) i rondellen innan hon körde in. Jag fick rädda mig upp på "mittpluppen" och undkom med nån centimeter. Bilisten stannade inte ens. Det är tveksamt om hon såg mig över huvud taget. Jag har varit med om liknande tillbud tidigare, och maken har blivit påkörd på riktigt en gång. Bilister i den här stan verkar inte förstå att cyklister är en stor del av trafiken, och att de lyder under samma trafiklagar (ok, det finns vissa cyklister som inte kan trafiklagarna, men jag är inte en av dem).

Fifan.

8 kommentarer:

  1. Nej men fy vad otäckt! Tur att det gick bra.

    SvaraRadera
  2. Men vilken idiot! Dagligen ser man (jag) folk som inte borde ha körkort. Det finns även en del som inte borde cykla. Ett bra exempel på en sådan är när en person lyckas köra om på insidan, och då på insidan av min 6-åring som håller på att lära sig cykla 'bland folk'. Grrrr...

    Skönt att du klarade dig ändå.

    Har en fråga ang din supersnygga frisyr; är det rakat i bak också? Är lite sugen på en egen 'September-frilla', kör nu lagom avancerat med halvlångt mest uppsatt=urtrist.

    Ha en skön dag!

    / Andrea

    SvaraRadera
  3. Näe! Argh! Det är ju likadant i den här stan lite då och då, jag har nästan-blivi-påkörd ett par gånger och man blir så arg och skakis! Jädra bildrullar!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Ja vad ska man säga? "Folk" upphör aldrig att förvåna. Men tur att du klarade dig!! Och så får vi hoppas att evolutionsteorin tar han om trafikdårarna så att endast de vettiga fortplantar sig...

    SvaraRadera
  5. Otäckt!!! Jag försöker i möjligaste mån att bara cykla på cykelvägar men det går ju inte alltid. På vägen är man ruskigt oskyddad. Allt för många bilister "glömmer" att andra trafikanter finns där ute och alla färdas inte med bil!!!

    SvaraRadera
  6. Det blir ffa farligt när bilisten pratar i mobiltelefon och inte vill växla ner innan den tar sig en sväng...
    inbiten cyklist_75

    SvaraRadera
  7. alla: dumma bilister!

    Syster A: först rakade jag nacken också. Andra gången jag klippte mig sparade jag lite mer i nacken, så nu är det lite längre precis i mitten, om du förstår.

    SvaraRadera
  8. nörderi
    Tyvärr finns det en hel del forskning som pekar på att bilister helt enkelt inte har rätt attentional set för att upptäcka cyklister i rondeller - de är lite för ovanliga. Istället "letar" bilisten visuellt efter vanliga faror, dvs bilar. Tyvärr leder det ibland till att de nästan kör på, eller faktiskt kör på, cyklister. Inte för att ursäkta bilistens beteende, men som en förklaring.
    /nörderi

    SvaraRadera