onsdag 8 februari 2012

äventyr i köket

I går fick jag ett ryck och gjorde lite nya grejer i köket. Jag älskar bröd och godsaker, och just därför är det de grejerna jag måste dra ner på om jag vill minska några kilo, eller i alla fall undvika gå upp fler. Så jag tänkte det vore bra med några nyttiga alternativ här. Sagt och gjort, jag och det minst sjuka barnet satte igång och gjorde PT-bröd. Barnet uppskattade mycket att hon fick knäcka 6 ägg! Bröd utan mjöl tänker ni, hur blir det? Med 6 ägg i? Jo, helt OK faktiskt! Smakar ju lite "äggigt", men helt klart ätbart!

Sen tänkte jag också att jag skulle göra nån sorts lite snacksiga bollar, med "bra" grejer i. Surfade runt efter lite inspiration och gjorde typ såhär:

Blandade några deciliter havregryn med 1 dl jordnötssmör (älska jordnötssmör) och 2 dl proteinpulver med vaniljsmak och 1 dl vatten. Lite kokosflingor och solrosfrön fick hänga med. Det blev en hemskt kladdig "chokladbollssmet" som jag rullade till bollar och slängde in i frysen. Tänker att de får vara som ett snabbt och energirikt snack.

Om jag hade varit en riktig, ordentlig bloggare hade det här funnits fina bilder på mina alster. Men det finns det inte.

2 kommentarer:

  1. har också bakat bröd ikväll, fast jag tog inga brödkryddor så jag tror det blir lite mer känsla av ljusbröd. Ska smaka om en stund:)

    SvaraRadera
  2. Birgitta: nybakt bröd är ALLTID gott!

    SvaraRadera