onsdag 24 oktober 2012

och nu blir det reklam









Jag har ju ingen reklam på den här bloggen. Om jag tipsar om saker gör jag det bara för att jag själv vill. Jag får inga grejer och är inte ledsen för det, för det här är ingen sådan blogg. Men nu blir det lite reklam. För mig själv. Som ni vet spelar jag ju klarinett, i en eminent blåsorkester. Nu på söndag har vi konsert, och den kommer bli jäkligt bra. Vi har övat som tokar, och det är riktigt maffiga stycken på programmet. Så gillar ni blåsmusik, eller bara vill hejja på mig, så kom! Nannaskolan i Uppsala kl 15.00 nu på söndag!










Så här skriver vår pressansvarige om konserten:
Jorden runt med Hemvärnets musikkår

Hemvärnets musikkår Uppsala lanserar under hösten en konsertserie som erbjuder
besökaren en musikalisk resa till tre kontinenter. "Vi vill visa den mångsidighet och
genrerikedom som musikkåren har på sin repertoar, och välkomnar på det här sättet
lyssnare som annars inte är del av vår ordinarie publik", säger dirigenten Niclas Blixt.

Många förknippar nog hemvärnsmusiken med marschparader på Uppsalas gator och torg, men
blåsmusiken är en bred ensembleform som har mycket mer än så att erbjuda.

-

Vi kommer i huvudsak att ta oss an originalmusik för blåsorkester och klassiska transkriptioner
och har satt samman flera spännande och lyssnarvänliga programteman. Nu på söndag den 28
oktober inleder vi det första temat – en jordenruntresa – med en konsert i Nannaskolans aula
med musik från våra grannländer i öst. I vår kommer vi att fortsätta med att göra nedslag på den
amerikanska kontinenten den 23 mars 2013 för att sedan avsluta resan i Asien den 4 maj samma
år, meddelar Niclas Blixt.

Parallellt med konsertserien kommer kåren även att inleda en konsertserie i paradform under våren.

-

Det blir ett pärlband av välbekanta och välskrivna marschklassiker som alla kommer att
uppskatta, avslutar Niclas Blixt.


Och, om ni inte bor i Uppsala, utan på andra sidan landet, åt Göteborg till, så kan ni ägna helgen åt att kolla in Roller Derby. Jag har aldrig kollat/testat, men det verkar sjukt kul och vore det inte så långt till GBG skulle jag lätt kolla in detta coola evenemang:

Lina @stridsmuffin skriver*: 
Gothenburg Roller Derby möter Malmös Crime City Rollers-B och det kommer att bli sjukt bra. Roller Derby är det bästa som hänt sedan skivat bröd, så därför bör man masa sig iväg om man råkar befinna sig i eller i närheten av Göteborg på lördag :-) På kvällen är man givetvis även välkommen på efterboutfest!



















*Inte heller här är jag köpt, Lina är bara en god vän som bett mig pusha lite för det här eventet. Så ni vet.


2 kommentarer:

  1. Och jag som är Sibelius-sucker! Nu fick jag något att tänka på...:)

    /Anna

    SvaraRadera
  2. Kära Syster-Anna: det kommer att bli bland annat Finlandia! Maffigt deluxe! Kom! Säg hej!

    SvaraRadera