måndag 13 maj 2013

och så blev det måndag igen

Den där långhelgen bara swischade förbi. I går fixade vi hela dagen. Maken byggde på det som ska bli lekstuga och jag gjorde vårfint i trädgården. Klippte gräset och rensade ogräs. Hur ska man egentligen tänka när ens trädgård består av mer ogräs än gräs och blommor? Rensar du en står dig tusen åter? Kriget mot brännässlorna tänker jag fortsätta med i alla fall. Jag klipper, rycker och sprutar till och med lite gift på dem. Förra året fann vi en stackars bortglömd vinbärsbuske i en vildvuxen slänt. Nu har vi klippt bort det mesta av det vilda, och bundit upp busken. Börjar ju likna engelsk park snart...

Oh well, det är ju i alla fall trevligt att vara ute och påta.

5 kommentarer:

  1. Jag vet faktiskt inte men jag hade krigat mot ogräset så länge jag orkade tror jag.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att trädgård ska vara äng?

    SvaraRadera
  3. MissUD: jag krigar på!

    Spader: det är rätt mycket äng faktiskt. Men brännässlor vill man ju inte ens ha på en äng!

    SvaraRadera
  4. Fast brännässlor är värsta supergrejen! Klart att de försvarar sig med näbbar och klor när de innehåller så mycket nyttigheter:

    http://carlg.org/nasslor.html

    Efter att ha läst lite mer om dem så ser jag på dem med lite mer blida ögon :) Fast jag läste att man inte ska plocka dem om de växer i kväverik jord, såattduvet.

    SvaraRadera
  5. Min nya strategi är att ta en rabatt/ett hörn i taget, som man rensar ordentligt och gör jättefint. Sen tittar man på det jättefina hörnet, dricker en kopp kaffe och känner sig nöjd. Nästa gång tar man nästa hörn.

    SvaraRadera