lördag 7 mars 2015

bokutmaning: bästa boken någonsin

Shit alltså. Tung titel på dagens bokutmaning. Bästa boken. Någonsin. Det går ju inte. Ni har ju redan förstått att jag gillar Kalle och chokladfabriken. Så jag får väl gå vidare. Den hemliga historien av Donna Tartt älskar jag väldigt mycket. Har till och med läst om den, och jag är inte en sådan som läser om böcker. Så det är i alla fall en av de bästa böckerna jag vet. Riktigt bra böcker ska ha ett bländande språk, en historia som fångar mig utan att kännas billig (alltså inte så som man blir fångad av typ Da Vinci-koden eller en deckare) och sätta någon sorts spår i mig. Jag lär mg gärna om andra länder/kulturer också.


Vad har ni för favoritböcker? Jag tänker mig att kommentarerna till detta inlägg kan bli en boktipstråd!

4 kommentarer:

  1. Någonsin vet jag inte men de senaste åren:
    Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld
    och
    Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie.

    SvaraRadera
  2. Ett bländande språk har sannerligen Majgull Axelsson i sina böcker. Hennes senaste, Jag heter inte Miriam, var fantastisk. Håller med om att böcker som samtidigt är utbildande är bra. Då rekommenderar jag Katedralen vid havet och Ögonblicket av Douglas Kennedy. Väldigt intressant om Nordkorea är Inget att avundas av Barbara Demick. Böcker jag aldrig glömmer är Elsie Johanssons trilogi om Nancy. Sverige mellan 30-50-tal. Oj, det blev många tips men kunde inte låta bli....!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar ju Shantaram. Och Busters öron av Maria Ernestam.

    SvaraRadera
  4. En som också läst om Den hemliga historien13 mars 2015 kl. 20:24

    Joyce carole oates Blonde och Bea Uusmas Expeditionen - min kärlekshistoria

    SvaraRadera