tisdag 16 februari 2016

jag och böckerna

Det har hänt något med min läsning. Jag läser mer än någonsin, men det som är anmärkningsvärt är att jag har lagt mig till med att avbryta läsning. Om inte en bok har fångat mig på säg 50 sidor så ger jag upp. Jag har aldrig varit en sådan tidigare. Men nu, nu ger jag upp böcker i parti och minut.

Karin Bojs populärvetenskapliga "Min Europeiska Familj..." kämpade jag länge med och kom nog några hundra sidor, men jag bara kunde inte stå ut. Den. Var. Så. Tråkig. Trots att jag verkligen tyckte att jag borde läsa den så pallade jag inte. Kanske kan jag för mycket om ämnet och därför uppfattade den som upprepande och trist?

Förlorad morgon av Gabriel Adamestenau lät bra på beskrivningen, men trots att jag läst 60 sidor har jag ingen aning om vad den handlar om.

Lite samma sak med Utkanter av Rafael Chirbes. Ingen drivenhet framåt och ingen intressant story.

Grejen är att jag brukade inte ha några problem med att läsa böcker som inte handlar om något speciellt. Har jag blivit gammal och trött? Kommer jag börja läsa deckare* snart? Vem är jag ens?

Nej, nu är det jag som tar och e-bokslånar en ny bok, som verkar som den handlar om något!


*Jag läser inte deckare. De är tråkiga. Om det inte är Håkan Nesser som skrivit. Då kan jag tänka mig.

1 kommentar:

  1. Hej Frida, det är det samma med mig, inte alls alla böcker blir genomlästa. Nu läser jag en bok av Erica James: Dandelion years. En uppiggande kärlekshistoria, men inte så meningsful. Efter det ska jag läsa the Martian, en ny bok av Andy Weir. (läser helst på Svenska eller Engelska så övar jag språken) Deckare har jag läst för många och inte längre bryr så mycket om dem. Mari Jungstedt och Rex Stout är ok :) Hoppas att det blir snart vår, soliga dagar och goda böcker!!

    SvaraRadera