onsdag 10 augusti 2016

sommarläsningen

En av de lyxigaste sakerna med sommarledigt är att ha tid att läsa. När jag har ledigt brukar jag ha tre böcker igång parallellt.

  1. Ljudbok som jag lyssnar på när jag går morgonpromenad
  2. Pocketbok som jag läser på stranden och vid andra tillfällen dagtid när det uppenbarar sig lite lästid.
  3. E-bok som jag läser på telefonen i sängen innan jag somnar.
Så länge böckerna inte är för lika tycker jag att det går alldeles ypperligt att ha tre böcker på G samtidigt.

Så, vad har jag då läst/lyssnat på i sommar?



Ska tydligen vara lite självbiografisk. Tyckte den var lite klyschig och inte så intressant (ljudbok)


Så himla bra! Skulle ha gått på författarsamtal med henne i våras men annat kom emellan.

Om ett gäng udda existenser i Norge. Bitvis lite seg, men gillade. Finns en uppföljare, ska nog läsa den när jag fått lite mer distans till den här.


Den första trans-historie jag läst. Gillade att den var så pass okomplicerad, trots det svåra ämnet.

Som en sorts uppföljare till Fangirl av samma författare. Rekommenderar starkt att läsa Fangirl först, trots att det är två olika historier. Jag älskade den här, men jag kan tänka mig att andra kan störa sig på den.


Hittade i mammas bokkasse och kom på att jag hade fått tips om. Mustig familjehistoria, spännande och välskriven.


Novellsamling där man fick en bild av denna förunderliga kvinnas liv. Gillade mycket!


Läste den första delen i denna trilogi för något år sedan. Är ju ingen deckartjej, men dessa funkar. Gillar miljön på Yttre Hebriderna, och tyckte mer om tvåan än ettan. Ska nog läsa trean så småningom också (ljudbok).


Jag älskar ju Håkan Nesser, så när det dyker upp nytt av honom läser jag. Älskar hans språk, hans finurliga rollfigurer och de små Uppsala-referenserna som alltid dyker upp i hans böcker. Älskade även denna!


Sträckläste denna underbara kärlekshistoria på en av semesterns sista dagar. Plus för att den utspelar sig hemma på min gata i stan!



Men nu är semestern slut och jag har bara en bok på G (en Nordkorea-skildring, har någon sorts besatthet vid Nordkorea-skildringar). Har inte heller någon ljudbok på G, eftersom jag beslutat mig för att lyssna på vetenskapspoddar under min pendingstid nu, för att boosta mig själv som vetenskapskommunikatör.

Har ni läst något i sommar? Något extra bra?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar