tisdag 16 september 2014

bättre sent än aldrig

I give you: veckans meny i det Johnsonska hushållet!

Vi började redan i söndags med kyckling, jordnöttssås, ris och sallad. Det var första gången jag gjorde egen satay, jag gjorde ungefär så här, men lade till hela jordnötter, lite fisksås och en gnutta lime. Sweet chillisåsen bytte jag ut mot färsk chilli. Inser nu att det inte alls var speciellt likt det länkade receptet. Jag googlade massa recept helt enkelt och gjorde en blandning av de jag tyckte verkade goda/inte för komplicerade. Blev mycket gott i alla fall.

I går åt vi daal, en av våra veggofavoriter. Även detta en blandning av olika recept, men ungefär så här. Hemligheten för att få det riktigt gott är att avsluta med att hälla i smörbrynta skivor av vitlök. Mums!

I kväll blir det köttfärssås och spaghetti, en barnfavorit som vi vuxna också gillar.

På onsdag går vi raskt vidare till en fisk- och skaldjurslasagne á la Pickipicki. Även den en favorit.

Torsdagen helgar vi med ärtsoppa och pannkaka. Måste bara komma ihåg att lägga ärtorna i blöt så är det sprättlätt. Perfekt för mig att laga en hemmajobbardag, då soppan helst ska koka ganska länge. Vi gör den utan fläsk, och vips har vi fått till ännu en veggodag.

På fredag blir det experiment. Vi ska göra vietnamesiska vårullar. Måste bara bege mig till närmsta kina-affär, där det enligt rykten ska finnas rispapper. Jag återkommer med rapport om hur det går, för det här är första gången vi lagar. Men jag har höga förväntningar.

På lördag firar jag och maken vår bröllopsdag lite i efterskott. Det blir resturang i Stockholm. Lutar åt libanesiskt eller asiatiskt. Måste boka bord!!

5 kommentarer:

  1. Finns nog rispapper på typ Ica, i hyllan med "exotisk" mat. Brukar ligga på översta hyllan :)

    SvaraRadera
  2. Cecilia: fint, ska kolla där också. Men tycker det verkar lite kul att gå till Kina-affären, det brukar finnas så mycket spännande jox där.

    SvaraRadera
  3. Lyllos med bröllopsdagsfir och värsta bästa veckomatlistan! Vår är obefintlig... fortfarande. Ska ta tag i det!

    Och ja! Gå till kinaaffären vid Vaksala torg - där finns MASSOR! BLand annat såna där papper att göra vårrullar av. Vi har gjort. Very gott!

    SvaraRadera
  4. JoHo: det är så skönt med veckomatsedel tycker jag. Jag ska testa kinaaffären i luthagen, har hört att de också har rispapper, och så är det närmare oss.

    SvaraRadera
  5. Wow! Vilka bra recept. Finfin inspo när den som oftast tryter!

    SvaraRadera