torsdag 11 juni 2015

jobbar med mig själv

Den här våren har jag försökt fokusera på att må bra. Ja, det gör man väl alltid, men jag, som säkert många, tänker ofta att jag borde vara lite smalare. Och gör halvdana försök till att bli det. Räkna kalorier, sluta med socker, olika mer eller mindre genomtänkta dieter, osv. Men let´s face it, jag är inte så bra på det. Däremot har jag en hyfsat stark kropp som oftast gör som jag vill. Så nu fokuserar jag på att gilla det jag har, och vårda det på ett bra sätt.

Ett sätt är att sluta följa trådsmala tränings-kändisar på typ Instagram. Jag kommer aldrig se ut som dem, och jag behöver inte veta vad de gör eller hur de ser ut. I stället följer jag sköna personer som gör sköna grejer. Vanliga personer. Plus size-personer. Personer som har jobb, familj, andra hobbys än bara fitness. Väldigt befriande.

Och så har jag försökt introducera lite mer yoga i mitt liv. Lite hemma-yoga, lite klasser här och där. I går till exempel var jag på utomhusyoga i Botaniska trädgården. I den ljumma sommarkvällen gjorde vi solhälsningar och krigare och även fast jag är stelast i Sverige i min bröstrygg och har cirka noll balans så var det underbart. Och kanske kan jag bli lite mindre stel, och få lite bättre balans om jag fortsätter? Och går det inte så är det ändå underbart med känslan under och efter ett yogapass. Att vissa klasser dessutom ger mig en infernalisk träningsvärk är bara en bonus.

Sen går jag hem och sköljer näsan och älskar mig själv och ser fram emot en sommar i bikini på stranden. Trots min lite blekfeta kropp. Med min lite blekfeta kropp! Som gillar cykling, styrketräning, yoga, skidåkning, klättring, vandring och säkert massa andra träningsformer som jag inte har provat än!

10 kommentarer:

  1. Bra där, tycker jag! :)
    Så självklart ändå, men så svårt.

    SvaraRadera
  2. Klokt inlägg! Fler borde fokusera på att gilla det som är, acceptera att de är vackra och bra på sitt vis. Jag bastar ofta och det är befriande att se alla vackra människor där, alla olika men vackra.
    Kram och glad sommar

    SvaraRadera
  3. bra grejer! försöker också var mer nöjd med min kropp som inte heller är perfekt och som jag dessutom tycker börjat åldras lite sorgligt. men det är ju en helt ok frisk kropp och det ska man nog, som du skriver, vara nöjd med. Heja normala kroppar!

    SvaraRadera
  4. Sofie: precis!

    pralinen: ja, bastu är befriande!

    LindaK: alla försöker vi!

    SvaraRadera
  5. Jag håller också på att försöka tänka ungefär så. Äta mig mätt på mat och känna efter hur det känns. Börja träna lite mer. Gilla läget, helt enkelt. Det är iaf bara jag som bryr mig om ifall jag har några kilon för mycket. Ingen annan bryr sig ju. Bra tänk!

    SvaraRadera
  6. Bra inlägg, bra tänk! Om du vill yoga lite hemma och har iPhone/iPad kan jag tipsa om den här appen, den kostar förvisso hela 39:- men den är bra (jag använder den varje dag åtminstone en kvart):
    https://itunes.apple.com/us/app/yoga-studio/id567767430

    SvaraRadera
  7. Jag tycker det är rätt och sunt tänkt.

    Nyfiken på nässköljingen? Hur gör du? Hur känns det och hur känns det efteråt?

    SvaraRadera
  8. Vilket befriande inlägg, I like!! Och yoga i stadsparken, Yey jag vill också!

    SvaraRadera
  9. Helt rätt inställning. Så rätt. Och när de där hjärnspökena dyker upp, bara på och kämpa vidare med den sunda inställningen.

    SvaraRadera
  10. I will not: bra tänk du med!

    Maria: ja, jag har nog tom laddat ned den. Ska försöka köra!

    Alice: jag kör med en stor "spruta" som jag köpt på apoteket. Bara fluschar igenom ljummet saltvatten. Jättebra för att dra ur snor och gojs från näsa och bihålor. Känns inte alls obehagligt, som jag trodde. Efteråt känner man sig fräsch och det är lätt att andas. Testa!

    JoHo: kolla in evenemang på FB, jag tror jag kan bjuda in dig, för tider och info. Kanske gå ihop någon dag?

    Libby: jag gör mitt bästa!

    SvaraRadera