onsdag 5 mars 2008

recept

Innan jag stupar bjuppar jag på ett barnmatsrecept. Så här gjorde jag thaigrytan för några dagar sen:

Hacka purjo, morot och zucchini i små bitar. Fräs försiktigt i lite olivolja. Krydda med vitlök och ingerfära och ev LITE chilli. Häll på en burk kokosmjölk och koka så att allt blir mjukt. Skär lax i små bitar och häll i mot slutet (tar ju inte så lång tid att koka). Smaka av med limesaft. Servera med ris.

Jag gjorde en stor omgång med en morot, en halv zucchini, några cm purjo och två laxbitar (styckfrysta, hittade ekologisk lax på ICA Maxi). Kokade 1,5 dl basmatiris och blandade ner i grytan.

Funkar för vuxna också, men då skulle jag krydda lite starkare och ta i en skvimp fisksås för sältans skull.

Enjoy!

8 kommentarer:

  1. men mums, thaigryta vill jag också äta. förresten, du inspirerade mig till att köpa en till-en-bebis-som-kommer-snart-present på lindex. ett väldigt tufft plagg med lejon och elefanter, dom hade ju hur mycket snyggt som helst, jag ville handla allt. :)

    SvaraRadera
  2. tina: ja thaigryta är inte dumt! kul att inspirera till shopping.

    SvaraRadera
  3. Oj vad du är duktig på mat! Låter jätte gott!
    Så avancerade smaker fick nog tyvärr aldrig min dotter på sin barnmat...
    Men en variant på den grytan tror jag minsann att jag skall testa endera kvällen! (Hon kan ju få den som tre åring! :) )

    SvaraRadera
  4. mickis: funkar alldeles säkert på en treåring också.

    SvaraRadera
  5. Låter ju supergott. Ska testa på Sixten nästa vecka. Tack för tipset! Och den där ekologiska laxen hittade jag också för ett tag sen - den är god för både stora och små.

    SvaraRadera
  6. anna: hoppas Sixten gillar! Ekologisk mat är verkligen toppen, för alla åldrar!

    SvaraRadera
  7. Update:
    Idag käkade både Sixten och jag den smaskiga thaigrytan med god aptit. Tack för receptet - kommer göras igen!

    SvaraRadera