söndag 8 mars 2009

att ta sig vatten över huvudet

Under den timme vi hade mellan lunchbesök och eftermiddagsditto skulle jag och maken baka plommonkaka. Vi hade en hel hög plommon som behövde bli nåt kul, och hade hittat ett recept, som vi skummat för att handla hem ingredienser. Men när vi väl står där med sleven i högsta hugg och börjar verkligen läsa receptet inser vi att det är rätt avancerat, och tidskrävande. Det var pajdeg som skulle göras, vilas (hoppades snabbt över), och förgräddas. Mandelkräm skulle tillverkas och vilas (även denna vila hoppades över), och därtill skulle plommonen kokas till sylt. När vi kom till slutet på receptet och fann att skapelsen skulle gräddas i en timme bröt vi ihop i skrattkramper.

Tillslut blev det ändå en kaka. Något lös (skulle nog gjorts i en större form, med längre gräddning), hemskt mastig, men god.

I övrigt har helgen varit super!

6 kommentarer:

  1. Åh så gott det lät! Får man fråga vad en hel hög plommon kom ifrån mitt i vintern ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja det var precis min tanke! Hur kommer det sig att man har en hög plommon hemma i mars? :S

    SvaraRadera
  3. issevisse & tina: av nån anledning kom det plommon i fruktlådan den här veckan.

    SvaraRadera
  4. fniss.... hade lätt kunnat hända även mig. :)
    blev nyfiken på din besatthet av klimatsmart mat. vill se ett inlägg om detta! vad äter ni? hur tänker ni? inspirera mig!!

    SvaraRadera
  5. :D Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.

    SvaraRadera
  6. Kapybaran: jag lovar att tota ihop ett inlägg om det framöver. Fast vi är inga experter, vi bara försöker!

    Atomflickan: nästan aldrig blir det som man tänkt sig är min erfarenhet!

    SvaraRadera