tisdag 25 maj 2010

inte alltid lika överambitiös

Här är en liten historia för alla er som tycker att jag brukar vara överambitiöst pretto med mina veckomatsedlar baserade på närproducerade, ekologiska råvaror:

I går, efter 3-års firande där en 3-åring fick feber och den andra hostade tills hon kräktes. Storhandling hade inte blivit av efter halvmarachocken. Ingen var egentligen hungrig efter bulla och tårta. Så, jag hällde upp några kalla mamma-Scans i en skål och ställde fram på soffbordet. "Middagen är serverad", sa jag. Föll ihop på golvet i skrattkramper.

Maken räddade det hela något genom att dra till närbutiken och inhandla polarkakor och rödbetssallad. Men ändå, det var en sorglig middag.

12 kommentarer:

  1. men samtidigt. när sådana där måltider görs med kärlek, då är de de bästa! hellre en skål kalla köttbullar än överprettomåltider. vilka barn uppskattar att mamman stått i timmar i köket istället för att leka med dem?

    SvaraRadera
  2. ibland måste man bara vara lat och ta genvägar... grattis i efterskott till både småsessor och språngmarsch!

    SvaraRadera
  3. Grattis till manskligheten ;))
    xox
    Linda

    SvaraRadera
  4. LInda: så sant! fast jag brukar försöka laga mat när S&S sover, eller så får de vara med och fixa!

    fru a: tackar!!

    Linda: thanx!

    SvaraRadera
  5. Låter sunt tycker jag. Både ekologiskt men även när man inte orkar..

    SvaraRadera
  6. det finns tillfällen och tillfällen.
    och just minnen av typen "kommer ni ihåg när mamma ställde fram enn skål kalla köttbullar till middag" hör ju till de roligaste i en unges liv :)

    mer latsmartknaslösningar åt folket :)

    SvaraRadera
  7. MissUD: en gör så gott en kan ;)

    Kapy: ja, man kan ju hoppas. jag skrattade så jag grät i alla fall!

    SvaraRadera
  8. Ett gäng tandpetare på det så förvandlas de till tapas. :)

    SvaraRadera
  9. äh, den var väl jättebra, precis då, precis vad ni klarade av och orkade med. Och lite balans är ju aldrig fel :)
    Vi brukar ta till havregrynsgröt vid sådana tillfällen. En stor portion, och så äggmackor till det. Ibland vill barnen till och med ha det!

    SvaraRadera
  10. Erika: flådigt ;)

    Yogamamma: gröt och äggmackor låter ju godare faktiskt!

    SvaraRadera
  11. Låter helt ok, tycker jag. Fast jag gillar dina pretto-matsedlar! Den där linssoppan med sötpotatis har blivit en klassiker hemma hos oss!

    SvaraRadera
  12. Dorisettan: omväxling förnöjer...

    SvaraRadera