tisdag 4 januari 2011

95 bast

I kväll har vi varit på middag hos makens släkting. Hon är 95 år gammal. Bor hemma och bjöd på hemlagad 3-rätters (rökt lax, wallenbergare med potatismos samt jordgubbsparfait). Pigg som en mört bor hon i en stor våning på en av Lärdomsstadens finaste adresser, fylld med Svenskt Tenn och Josef Frank. Så mysigt att man bara vill stanna för evigt. Men tillslut går man ju hem, mätt som en plätt, efter att fått i sig en hel massa historier från ett långt innehållsrikt liv. Sån vill jag också bli som gammal. Hell, jag vill vara sån NU! Till våren ska hon guida oss genom Domkyrkan med betoning på deras kyrkfönster (hon skrev en avhandling om kyrkofönster när hon var drygt 70!) samt besöka Medicinhistoriska muséet i Ulleråker (hennes man var överläkare där och har en väg uppkallad efter sig därute). Innan vi gick hem dag var vi tvungna att beskåda hennes nya Mac, och maken fick en snabb lektion i SVT Play. Det ni!

15 kommentarer:

  1. Coolt! Sådan ska jag också bli! Men marathon kan man få sluta springa i 85-årsåldern tycker jag.

    SvaraRadera
  2. mellanbarnet: ja, då får det vara slut. jag hinner ju ändå med drygt 50 (om jag springer ett per år). Kanske slutar jag vid 50 maror. Jämt och bra liksom.

    SvaraRadera
  3. vilken krutgumma - sån vill jag oxå vara om 50 år...

    SvaraRadera
  4. mätt som en plätt :D
    95 rockar! särskilt om man är en stencool tant, lyllo er!

    SvaraRadera
  5. Himmel så häftigt! Vilken cool lady. Får jag önska, vill jag också vara så när jag är gammal. Gillar att hon använder Mac :)

    SvaraRadera
  6. det där är en ynnest!! Det är det bara...

    SvaraRadera
  7. man bangar ju inte direkt för att bli 95 om livet är sådär nä...

    SvaraRadera
  8. Cool katt! Intelligens när den är som bäst faktiskt.

    SvaraRadera
  9. Åh vad härligt, njut av henne allt ni kan!
    /mickis

    SvaraRadera
  10. En förebild! Härligt att ha en sådan kvinna i sin närhet.

    SvaraRadera
  11. Wow, sån vill jag också vara. Pappas moster är nästan så. Bra förebild!

    SvaraRadera
  12. alla: ja, hon är störtcool!

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig beskrivning av en - som det verkar - härlig dam! Hej, har nyss hittat din blogg och läser in mig lite på "dig". :-)

    SvaraRadera
  14. LaBello: kul, välkommen hit!

    SvaraRadera