fredag 21 januari 2011

vad är grejen?

Alltså, nu måste jag bekänna en sak. Jag gillar inte Alex Schulman. Har aldrig gjort. Men så lovordades hans pappabok till höger och vänster och jag kände att jag var redo att ge den en chans. Men näe. Visst, det är fint att han älskar sin pappa (men det är ju inget ovanligt direkt) och lite sorgligt att han var gammal och dog. Men inte så fint och sorgligt att jag tycker att det väger upp den tunt skrivna boken som inte fångade mig för fem öre.

Så sorry, jag gillar fortfarande inte Alex Schulman, och kommer inte läsa nåt mer av honom. Om jag så är den enda i världen som inte diggar.

13 kommentarer:

  1. Vad tycker jag? Boken ett ljummet ok, men inte mer. Lyssnade på honom vid ett tillfälle och då gav ett rätt så schysst intryck. Men usch, när han går igång och är stygg, inte kul, inte underhållande. Nae. inge vidare, träligt får jag nog lov att säga då.

    SvaraRadera
  2. libby: skönt att ha nån mer på min sida!

    SvaraRadera
  3. Jag gillade hans bok (och sommarprat), men det var säkert mycket för att min bild av honom förändrades lite.. Han visade ju helt plötsligt känslor (bra sådana)!

    SvaraRadera
  4. Sofie: ja, det var väl fint, men jag känner att det är lite överdrivet att hylla nån bara för att han visar mänskliga känslor. det borde väl alla kunna?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker INTE om Alex Schulman och tänker inte ens ge boken en chans faktiskt!

    SvaraRadera
  6. Jag diggar inte eheller honom men man kan ju inte digga alla. :)

    SvaraRadera
  7. Käthe: sant, så sant! jag tycker bara att hypen känns så konstig och onödig.

    SvaraRadera
  8. Och jag tänker inte heller läsa boken och har t o m dissat hans barnbok som jag vägrade läsa för barnen (för mest handlade det ju om att göra en "kul" grej av hans egen upplevelse, helt oförståelig för barn (mina, alltså)).
    Dessutom tycker jag att han visat trista konservativa och småsinta sidor i sin blogg om sitt första år som pappa, som jag ändå då och då ögnade. Så, nej, jag gillar inte heller den han framstår som - oavsett hur mycket känslor han visar...

    SvaraRadera
  9. Det är väl helt ok att inte gilla Alex Schulman.

    Jag måste säga att jag är väldigt obestämd avseende vad jag tycker om personen Alex Schulman. Hans förra blogg, och faktiskt även i det han skrivit senare släpper fram en lite elak, nedbrytande och förnedrande (mot andra) sida som jag inte gillar.

    Men jag måste säga att jag tycker om hur han skriver, hur han handskas med språket. Jag tror att jag läste hans bok utan att väga in att jaget i boken var han själv. Och jag njöt av språket och tyckte att han väldigt framgångsrikt skapade bilder och förmedlade känslor.

    I sin pappablogg tycker jag han visade på både ömhet, medkänsla och humor. Fast visst är det konstigt att han fortsätter att skriva självbiografiska romaner. Det erkänner jag gärna att hur bra språkbehandlingen än är räknas man inte riktigt som författare för mig förrän man skrivit en 'hitte-på-bok'.

    Får jag vara bloggkompis med dig ändå? Eller blir jag bannlyst från din blogg nu? ;-)

    SvaraRadera
  10. k: du och jag!

    Katarina: det är även OK att gilla hans böcker. klart vi är bloggkompisar. Smaken är ju som baken, ju! kram.

    SvaraRadera
  11. jag gillade verkligen boken. det är ju lätt att tycka sådär om honom som person eftersom han gör så mycket knäppt, men på nåt sätt gillar jag honom ändå. han är ju inte dum i huvudet om man säger så :)

    SvaraRadera
  12. Linda K: jag hade kanske varit vänligare inställd om jag gillat boken, men jag tyckte tyvärr inte alls om vare sig språket eller formen. men som sagt, smaken är som baken ;)

    SvaraRadera