tisdag 12 november 2013

vad håller jag på med?

Intervju inför eventuell praktik i dag. Helt omöjligt att säga hur det gick. Jag blev pepprad med frågor, den ena efter den andra. Som från en treåring jag känner upphörde frågan "varför" aldrig att komma. Hur jag än svarade blev följdfrågan hela tiden densamma. Varför. Jag antar att det var ett sätt att se om jag pallade trycket, om jag har vad som krävs. Inte vet jag om jag har det. Jag vill bli vetenskapsjournalist för att jag tror att det är viktigt. Att nå ut med forskning, resultat, vad det innebär, vad forskare gör, till allmänheten. För att sprida kunskap. Jag tror att det är sådant man inte förstår som man är rädd för. Så om fler förstår forskning och vetenskap tror jag fler kan bli mindre rädda. Och tycka forskning är kul.

Just nu förstår jag dock inte riktigt vad jag gett mig in på. Jag förstår inte om intervjun gick bra eller dåligt, och därför är jag rädd för hur det kommer att gå. I nästa vecka får jag besked. Men jag har en känsla av att jag borde söka fler praktikplatser. Visst, det är bara sex veckor, men om man ska få jobb i den här branschen verkar det vara via praktiken som man tar sig in, skaffar sig erfarenheter.

Är jag helt dum i huvudet som har gett mig in i en bransch som är så osäker? Eller är det faktiskt så att jag trivs i en utmanande miljö där allt inte är på förhand givet? Vissa dagar tror jag det första, andra dagar det senare. I dag var en tvivlande dag. Men det kanske bara är sådan jag är? Som ger mig ut på djupt vatten, och oftast trivs där, men i bland får en kallsup och börjar tvivla på min simförmåga?

5 kommentarer:

  1. Det har jag precis läst om. En fot i det okända och en i tryggheten. Då blir man lyckligast! Håller tummarna för att det blir som du vill!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du är supermodig - och heja dig alltså, det är bara att köra på! :)

    SvaraRadera
  3. Spader: Tack! Då ska jag vara lycklig!

    Sara: jag försöker!

    SvaraRadera
  4. Nej du är modig och bra som vågar följa din instinkt och dina drömmar. Jag är helt säker på att det kommer att gå finfint för dig och om det av någon anledning inte skulle kännas prima efter ett tag så tror jag, nej vet jag, också att du kommer att hitta någon lösning på det med. Du är ju frickin awesome hörru!

    SvaraRadera
  5. Jag håller mina tummar för dig!

    SvaraRadera