onsdag 21 oktober 2015

laxperimentet

OK. Jag förstår att ni dör av nyfikenhet angående mitt laxperiment. Hade jag varit en riktigt seriös bloggare hade jag självklart foto-dokumenterat hela mitt projekt, men att ställa mig och ta bilder under vardagsmatlagning (eller hey, vilken matlagning som helst) är inte riktigt så jag jobbar. Så ni får nöja er med text. Text är mer min grej.

Så här gjorde jag: Kokade upp vatten. Lade ner laxfiléer, ni vet sådana trista portionsförpackade, tinade, men fortfarande i plasthöljet. Kokade i fyra minuter. Tog upp, avplastade, kryddade, åt. Jag kryddade med salt och peppar och vi åt med ugnspotatis, sallad och mango chutney, pga vi älskar mango chutney.

Så blev det: Gott! Jättesaftigt och uppskattat av barnen och mig (maken jobbar natt, så han fick inget). Smidigt med typ ingen disk och inget laxstekos. Dock funderar jag på hur mycket giftigheter som fälls ut ur plasten när man kokar den?

Sammanfattning: Smidigt sätt att tillaga lax, som blev mycket god och saftig. Eventuell risk för plastförgiftning vid hög konsumtion av denna rätt.

4 kommentarer:

  1. Spännande! Jag tror inte jag ätit mango chutney sen burken vi fick med oss hem från SL tog slut, kanske är dags igen...

    SvaraRadera
  2. Precis min tanke 1. låter gott 2. låter smidigt 3. eeeh plasten....? kan det vara så bra? Hm.
    Jag brukar göra lax i ugn. Gott också men man får självfallet matos i håret.

    SvaraRadera
  3. Man kan sjuda lax på exakt samma sätt fast utan plasten. Blir asgott! Testa?

    SvaraRadera
  4. Om man inte kommer ihåg att Tina dem innan så lägger man dem frysta i kallt vatten och låter dem ligga med när det kokar upp och sen 4 min. Så smidigt!

    SvaraRadera